Marc O’Polo wil gebruikers in veertig landen een naadloze ervaring bieden. De overstap naar een moderne e-commerceomgeving kostte twaalf maanden. Met headless CMS Storyblok beheert het modemerk content, maar onderhoudt het ook onder meer promoties, merchandise en redirects.
Opererend in een zeer concurrerende markt met grote nadruk op naadloze omnichannel ervaringen, was het vinden van een nieuwe content oplossing prioriteit nummer een. Als modemerk met een wereldwijd bereik produceert Marc O’Polo een grote hoeveelheid content voor zijn online shop. De inhoud is niet alleen groot in volume, maar ook divers. Zowel qua formaat als doelgroep.
Om in veertig verschillende landen een naadloze gebruikerservaring te kunnen bieden, zijn de eisen aan de strategie voor contentbeheer hoog. Centraal staan content governance en omnichannelpublicatie. Maar ook een vlekkeloze samenwerking tussen ontwikkelaars en contentredacteuren om campagnes te voeren. In de hypercompetitieve modemarkt is het creëren van gepersonaliseerde gebruikerservaringen alleen haalbaar als ontwikkelaars en zakelijke gebruikers gemakkelijk kunnen samenwerken.
Want naarmate meer en meer mensen hun kleding online kopen, groeit de concurrentie exponentieel. De consument verwacht van merken een snelle, gepersonaliseerde ‘één-klik’-winkelervaring. Het verouderde systeem van Marc O’Polo om content te beheren en online winkelactiviteiten uit te voeren, kende zware beperkingen als het ging om tools en frameworks. Elke nieuwe verandering vroeg een onevenredige inspanning.
Grootste pijnpunten voor de ontwikkelaars waren het gebrek aan flexibiliteit en krachtige functies. “Het CMS was onderdeel van een groter monolithisch systeem dat duidelijk niet als belangrijkste functie had”, zegt senior front-end developer Johannes De Zordo. “Als we iets bouwden, moesten we altijd worstelen met een workaround.”
De ‘monolithische’ architectuur van het legacy-systeem verwijst naar het feit dat de front-end en de back-end nauw met elkaar verbonden waren. De gevolgen in de praktijk zijn onder meer:
Marc O’Polo koos voor een volledige herlancering van de online shop, met inbegrip van zowel de front-end als de e-commerce back-end. Dat gebeurde tegen 2020. Een belangrijk onderdeel van de herlancering was het oplossen van het contentprobleem door het vinden van een nieuwe CMS-oplossing.
Een belangrijk doel van de herlancering was om af te stappen van de monolithische suite en over te stappen op een moderne, op API’s gebaseerde softwareoplossing. In het geval van een nieuw CMS betekende dit een headless systeem om ontwikkelaars flexibiliteit te geven, terwijl tegelijkertijd contentmanagers en zakelijke gebruikers de mogelijkheid kregen om eenvoudig aangepaste content te creëren.
Het systeem moest onder meer:
Maar na korte tijd bleek dat het nieuwe CMS niet voldeed aan de vereiste functies. Een van de doelstellingen van de herlancering was om zowel ontwikkelaars als content editors een intuïtief systeem te geven om mee te werken. In hun zoektocht naar een alternatief, stuitten de ontwikkelaars op Storyblok.
De headless aanpak van Storyblok paste perfect bij hun stack. En de realtime visuele editor zou content editors volledige controle geven over hun werk. De geboden lokalisatiemogelijkheden, de modulaire benadering van contentstructuur en de opties voor content governance maakten de beslissing nog makkelijker.
Lastig probleem was dat het bedrijf op dat moment nog midden in de herlancering zat. Slechts vijf maanden na het opzetten van het nieuwe systeem. Maar het lukte de ontwikkelaars om binnen twee dagen een prototype in Storyblok te bouwen en soepel te laten draaien. Iets wat met het CMS dat ze op dat moment hadden bijna vier maanden zou duren. Na veertien dagen stond er een volledig nieuw CMS.
Met dit systeem hebben ontwikkelaars en contentmanagers grote vrijheid. In plaats van bezig te zijn met tijdrovende workarounds, kunnen ze nu hun tijd besteden aan creatievere taken. De realtime visuele editor was de what-you-see-is-what-you-get waar het contentteam naar op zoek was. En de modulaire benadering van contentstructuur biedt een intuïtieve manier om content te beheren.
Voor zowel zakelijke gebruikers als ontwikkelaars gaat het nieuwe systeem verder dan wat een klassiek CMS verondersteld wordt te doen. Verschillende teams bij Marc O’Polo gebruiken het om content te beheren, maar ook om promotielogica, merchandising, redirects en winkelconfiguraties te onderhouden.
De huidige technologie-stack bij Marc O’Polo is een moderne API-gebaseerde oplossing met best-of-breed principes in het hart. Andere, toekomstige microservices zijn gemakkelijk in de stack te integreren. Of het nu een externe tool is of een tool die intern is ontwikkeld.
Essentieel voor een wereldwijd werkend bedrijf als Marc O’Polo zijn lokalisatie en agile content governance. Het plannen van content en releases integreert naadloos in aangepaste workflows. Met de nieuwe lokalisatiemogelijkheden kunnen contentteams hun materiaal in zes talen tegelijk publiceren. En hun diensten aanbieden aan gebruikers uit veertig verschillende landen. Meer dan alleen maar een CMS en een enorme stap dus in het succesvol runnen van grootschalige projecten die afdelingen overstijgen.
Over de auteur: Siavash Moazoammi-Vahid is Contentmarketeer bij Storyblok.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
Veel contentmakers lopen stuk op afgescheiden systemen, beperkte samenwerking en verouderde technologie. Een headless CMS kan die problemen wegnemen.
Van oriëntatie tot aankoop. Dankzij headless commerce kun je op deze behoeften inspringen en de ontwikkelingen bijbenen. Wat moet je weten over deze e-commerce-hype?
In opkomst: het headless Customer Data Platform. Een duidelijk overzicht van de voor- en nadelen en waar je op moet letten bij het maken van een keuze.